Over N-Gage

Ik was laatst een beetje negatief over de amateuristische persconferentie van Nokia vlak voor de E3. Vanochtend was ik nog bij de persconferentie van Sony over network gaming op de PS2 (even naar de Jaarbeurs gewandeld) en die lui weten toch véél beter hoe ze zoiets moeten brengen.

Wat ik toen niet riep: dat ik geloof dat mobiele games heel groot zijn en nog veel groter gaan worden. Dat ‘Snake’ meer gespeeld wordt dan ‘Tetris’, daar heb ik het eerder over gehad. En ik geloof ook dat mensen bereid zijn, en dat steeds meer zullen worden, om te betalen voor 1) mooiere, 2) leukere en uiteindelijk ook 3) betere games op hun mobiele telefoon.

Nokia begeeft zich op glad ijs met N-Gage. Mobiele games zijn zo populair omdat ze ‘toevallig’ op telefoontjes staan. En er zijn zoveel meer mensen die een telefoontje kopen dan mensen die een speciaal apparaatje kopen om games mee te spelen. Maar N-Gage is geen telefoontje waar toevallig spelletjes op gespeeld kunnen worden… N-Gage is een speciaal apparaatje om games mee te spelen.

Ik zeg niet dat N-Gage gedoemd is om te falen. Integendeel. Als N-Gage goed in de markt wordt gezet en als er geschikte games voor komen, kan ‘ie net zo populair worden als de Game Boy, zo niet populairder. N-Gage is namelijk niet alleen een speciaal apparaatje om games mee te spelen. Je kunt er toevallig ook mee bellen en muziek mee luisteren! En N-Gage heeft ook nog toffe connectivity-mogelijkheden, via GPRS en Bluetooth, die écht iets kunnen toevoegen aan de gameplay van je gemiddelde Game Boy-game.

Kennissen die zich bezig houden met het maken van N-Gage-spellen bevestigen dat Nokia nog een boel moet leren.

‘Worms’ is een 2d-game die je om de beurt speelt. Kleine wormpjes wandelen over je scherm en moeten met allerhande wapentuig de wormpjes van je tegenstander uitschakelen. Om de beurt, tweedimensionaal dus overzichtelijk, leuk om even te spelen en perfect voor de connectivity-eigenschappen van N-Gage.

Nokia wil het spel niet. Want het is 2d. En Nokia wil alleen maar 3d, want Nokia denkt dat spelers met minder geen genoegen nemen. Dit, terwijl 3d-weergave niet optimaal is op de N-Gage (het scherm is klein en de beeldopbouw is traag) en lang niet alle soorten spellen beter worden als je ze 3d maakt. De N-Gage is juist uitermate geschikt voor spellen die je kort met vrienden kunt spelen. Voor turn-based strategiegames bijvoorbeeld. Zoals Worms.

In de tijd dat Philips zijn heil zag in de CD-i-speler programmeerden een aantal vrienden van me een engine waarin je een game kon bouwen í  la ‘Super Mario’. Het was ze gelukt om met de zeer beperkte kracht van de CD-i een spelmotor te maken waarin oneindig veel speelschermen elkaar op konden volgen en waarin je figuurtje naar hartelust rond kon springen.

Platformgames zoals Super Mario waren destijds razend populair op consoles, dus er ging een voorstel naar Philips om met dit concept een ‘Mario’-CD-i-game te maken. Philips had vreemd genoeg het recht om Mario-spellen te maken, het was dus haalbaar. Maar Philips wilde de game niet. Want Philips wilde alleen maar games met FMV (full motion video), want Philips dacht dat spelers met minder geen genoegen namen.