Praten over Kid Icarus

Het is niet gemakkelijk om via een tolk met iemand te praten. Je stelt vragen en krijgt antwoorden, maar een echt gesprek komt haast nooit op gang. De paar keren dat ik Shigeru Miyamoto sprak was dit zeker een belemmering. Zat ik eindelijk oog in oog met de man achter ‘Super Mario’ en ‘The Legend of Zelda’, kon ie geen fatsoenlijk Engels…

Toen Miyamoto eerder dit jaar in Londen was en ik hem samen met gamejournalist Jurjen Tiersma ontmoette, deed zich een aangename uitzondering voor. Jurjen had een leuke vraag over ‘Kid Icarus’, een klassieke Nintendo-game over het gevleugelde ventje uit de Griekse mythologie, waarin de speler niet van links naar rechts moest rennen en springen, maar van beneden naar boven. Miyamoto was dankzij ‘Metroid Prime’ op de GameCube net af van de vraag “Will there be a new Metroid game”, dus Jurjen vroeg gekscherend: “For five years, people have bugged you with the question whether there would be a 3D Metroid game. Now we have Metroid Prime, I have invented a new question. Will there be a 3D Kid Icarus game?”

De vraag kwam aan, Miyamoto begon meteen te lachen. Via de tolk meldde hij dat het hem lastig leek om zo’n spel te maken. Jurjen was op dreef, hij ging erop door. “It would be great, you would have a vertical platforming game as opposed to the usual horizontal platforming game. It would be a little like the clock level in ‘Super Mario 64′.” Miyamoto reageerde opnieuw meteen, lachend, via zijn tolk. Dat hij er over na zou denken, dat hij misschien aan een bedrijf als Namco zou kunnen vragen om het spel te maken. “He would like it,” zei Jurjen, naar mij wijzend.

Dat zou ik inderdaad heel tof vinden. Mijn favoriete Nintendo-spellen zijn Mario, Zelda en Metroid. Alledrie in de basis fantasierijke action-adventures, games waarin je actief een avontuur beleeft. Ik kijk halsreikend uit naar nieuwe Mario’s, Zelda’s en Metroids, maar liever nog zie ik een totaal nieuw spel van dit type, maar dan wel met Nintendo’s kwaliteitsstempel.

Kid Icarus zou zich prima in die rol kunnen schikken. Het mythologische thema, verticaal platformen en het RPG-element zijn de ideale ingrediënten voor een iets scherpere, volwassen uitwerking van het action-adventure, zonder te hoeven vervallen in het hedendaagse realistisch geweld van ‘Grand Theft Auto’, dat Miyamoto lijkt te verafschuwen.

Mocht er over een paar jaar nou een nieuwe Kid Icarus gepresenteerd worden, dan weet je nu wie de hoge omes bij Nintendo enthousiast heeft gemaakt.