De verdwijners

“Een genadeloos portret van een molenwiekende Google-generatie.”

Ideeënthriller in de nabije toekomst

De verdwijnersHet is 2018: Google voorspelt dat de wereld binnen afzienbare tijd ten onder zal gaan aan een grondstoftekort en bevolkingsoverschot.

Randy, Lua en Erhardt staan als enquêteurs op de Grote Markt, waar ze de verwarde bevolking in opdracht van Google vragen naar hun diepste angsten en verlangens.

De kennis die ze opdoen gebruiken ze voor een ander, illegaal plan, waarin ecoterrorisme, verdachte vleesproductie en hulp bij zelfdoding hand in hand gaan. Het verdiende geld verbrassen ze in de Nakatomi Plaza, een hypermoderne club.

Dan voegt Marthe zich bij de groep. Zij verandert alles.

In De verdwijners vergroot Niels ’t Hooft de mogelijkheden van de moderne technologie uit tot een spannende thriller, geschreven in een koele, snelle stijl.

Personages

MartheMarthe dreigt aan het plotselinge vertrek van haar zusje Isobel onderdoor te gaan. Ze loopt vast in haar studie en raakt in een depressie. Dan zijn daar de enquêteurs. Bieden zij haar het nieuwe bestaan dat ze zoekt?

RandyRandy is de bedenker van de geheimzinnige enquêteurs-activiteiten. En hij heeft een opmerkelijke hobby: na werktijd klimt hij met een harpoengeweer over de daken om zaden te planten. Hij valt als een blok voor Marthe.

LuaLua heeft jaren geleden haar vader in de gehaktmolen geduwd. Per ongeluk, zegt ze. Sindsdien wordt ze geplaagd door nachtmerries en een buitenproportionele lust. De laatste tijd voelt ze zich zelfs nog vreemder.

ErhardtErhardt is de stille motor achter de enquêteurs. Dankzij hem kan hun tabletsoftware communiceren met Google. Hij is ambitieus: op termijn moet zijn werk de ‘eindsom’ ongedaan maken. Maar dan slaat de onzekerheid toe.

In de media

Geweldig, verschrikkelijk en heel erg leerzaam – 10 lessen uit de Verdwijners-leestest – NRC-artikel over mijn leesonderzoek

Engelstalig praatje over mijn maakproces:

‘Ik wil de betekenisloze bubbel vullen’ – interview door Nadine Ancher van Passionate Platform

Audio-interview door Maarten Westerveen – VPRO’s De avonden

De eerste pagina’s van De verdwijners: hoe een roman gaandeweg kan veranderen – Buzzboeken

Hou me vast of ik hyperventileer – kort verhaal dat je kunt beschouwen als een voorstudie van De verdwijners, bij De Gids

Recensies

“Een weinig naïef, maar wel hoogst bizar, cynisch en af en toe gewoonweg obsceen verhaal.” – De Groene Amsterdammer

“Spannend en vervreemdend.” – De Telegraaf

“De verdwijners is meer dan een ideeënroman. De passage waarin Erhardts telefoon gehackt wordt is bloedstollend. Het slot is indrukwekkend, de laatste zinnen meesterlijk.” – Marc van Zoggel

“In sec, franjeloos proza schetst ’t Hooft een genadeloos portret van een molenwiekende Google-generatie in een verkilde en louter op winstmaximalisatie gestoelde samenleving. Het boek leest als een trein die op een ijzingwekkende finale afstevent.” – Bibliothecaris in Blog

De verdwijners doet in de verte denken aan werk van Michel Houellebecq en Bret Easton Ellis.” – Leeuwarder Courant

“Zelden grijpt een boek me zo aan als De verdwijners. De personages spatten van levendigheid van elke pagina af. Een verhaal dat bijzonderder is dan dit zul je niet zo gauw vinden.” – Banger Sisters

“Amsterdam is veranderd in een somber, decadent en lethargisch oord waar zelfmoord aan de orde van de dag is.” – MacFan

“’t Hooft heeft merkbaar plezier beleefd aan het samenstellen van deze roman. Op creatieve wijze combineert hij het einde der tijden met moderne fenomenen als guerrilla gardening en alternate reality games.” – 8weekly

“Ik werd blootgesteld aan nieuwe ideeën en mensen die totaal anders zijn dan ikzelf, en dat zal me zeker nog een tijdje bijblijven.” – Boekblogger

“Dit derde boek van ’t Hooft smaakt naar meer. Modern, apart, ontroerend, verrassend en bizar.” – Goed Verwoord

“In ’t Hoofts toekomstvoorspelling neemt Google de wereld zo goed als over en ben je nergens meer veilig voor beveiligingcamera’s. Laten we hopen dat de auteur ongelijk heeft.” – Boekenbijlage

“De [spoiler] als commentaar op het doorgeschoten materialisme van deze tijd is meesterlijk gevonden.” – Recensieweb

Aanbevelingen van meelezers

“Een geslaagd Palahniuk-achtig sociaal experiment. Goed dat er eens wat pessimistisch technofuturisme in de Nederlandse literatuur komt.” – Alper Çuğun

“Een verademing voor sci-fi fans. Niels ’t Hooft heeft een hard, intelligent én grappig boek afgeleverd dat je niet snel naast je neerlegt en na afloop door je hoofd blijft spoken.” – Kars Alfrink

“Een vet boek. Nu Niels het autobiografische heeft gehad, is hij vrij om gewoon een tof verhaal te vertellen.” – Maarten Geers

Credits

De verdwijners is door vele handen gegaan. Dit is iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming, van first draft tot paperback.

Auteur
Niels ’t Hooft

Redacteur
Inger Boxsem

Uitgever
Mizzi van der Pluijm

Ontwerp omslag
Roald Triebels

Foto auteur
Merlijn Doomernik

Typografie binnenwerk
Wim ten Brinke

Redacteur/meelezers
Jelte Nieuwenhuis
Bertram Mourits

Meelezers auteur
Paul Sebes
Willem Bisseling
Annemieke ’t Hooft
Maarten Geers
Irene Cécile
Alper Çuğun
Kars Alfrink
Carola Houtekamer
Jean-Paul Keulen
Debby Wagenaar

Persklaarmaker
Edith Vroon

Corrector
Erica van Rijsewijk

Bureauredactie
Ronald Kerstma

Productie
Nick van Weerdenburg

Pr
Vincent Merjenberg

Marketing
Martine van As

Verkoop binnendienst
Bart Jeroen Kiers

Verkoop buitendienst
Caspar Dullaart

Boektrailer
Bram Ruiter
Rick Stuart

Muziek boektrailer
Tom Wessels

Acteurs boektrailer
Ina Nilsen
Delano Melvin
Evi Zaalberg
Melvin Warkor