Het beste
Het is maandag 19 april, hoog tijd voor de drie meest in het oog (of oor?) springende muziek-cd’s van 2003. Anders omschreven: drie albums van nieuwe bands of bands die ik nog niet goed kende, die me stuk voor stuk wisten te verrassen. Hoe je het ook wendt of keert, dit zijn allemaal Controllerboy-aanraders. ‘It […]
Het is maandag 19 april, hoog tijd voor de drie meest in het oog (of oor?) springende muziek-cd’s van 2003. Anders omschreven: drie albums van nieuwe bands of bands die ik nog niet goed kende, die me stuk voor stuk wisten te verrassen. Hoe je het ook wendt of keert, dit zijn allemaal Controllerboy-aanraders.
- ‘It Still Moves’ van My Morning Jacket. Dit album klinkt als niets anders dat ik ken. Zo’n plaat waarvan je bij nadere beluistering ontdekt dat eigenlijk alle nummers briljant zijn. Tegelijk breekbaar en, als niemand kijkt, dansbaar. Noem het alternatieve folk-poprock of zo. Weet ik veel.
- ‘De-Loused in the Comatorium’ van The Mars Volta. Het bewijs dat conceptalbums tof zijn, als er althans toffe muziek op staat; gecomponeerd, gespeeld en gezongen door een toffe band. Misschien té kunstig, waardoor het niet meevalt om je hoofd er omheen te krijgen.
- ‘Give Up’ van The Postal Service. Ik hou van de combinatie elektronica en popmuziek en The Postal Service biedt die mix; met kristalheldere zang, fijne melodieën en een verfrissend geluid. De meest toegankelijke plaat van mijn top drie, lijkt me zo. Gaat dat luisteren.