Local Multiplayer Mayhem
Deze Next Level-column stond op 28 december in nrc.next. Download de PDF.
Op het Playful Arts Festival in ’s Hertogenbosch speelde ik laatst weer eens Johann Sebastian Joust, het briljante gameprototype van Douglas Wilson. Joust is bij uitstek geschikt voor dit soort evenementen, je hebt er namelijk een groepje gemotiveerde spelers voor nodig en genoeg bewegingsgevoelige PlayStation Move-controllers.
Op de achtergrond klinkt trage klassieke muziek: met lome bewegingen benader je de andere spelers, die je probeert te verslaan door hun Move aan te tikken. Schok je daarbij teveel, dan ben je zelf af. Maar dan versnelt de muziek, en wordt je bewegingsvrijheid groter. Deze fase ontlokt onverantwoord gedrag aan beschaafde mensen: omdat verrassende bewegingen effectief werken, je benen langer zijn dan je armen én ik een vrij ongecontroleerde motoriek heb, schopte ik een jongen vol tegen zijn scheenbeen. Maar what comes around goes around: even later haalde ik mijn elleboog open aan een muurtje.
Diezelfde avond probeerde ik lemon jousting, een analoge variant waarin elke speler twee pollepels en een citroen krijgt. Eén pollepel is je zwaard, op de ander balanceer je de citroen. Dat bleek bijna net zo leuk, misschien wel leuker, omdat je kunt doen wat je wilt, als je tenminste handig genoeg bent om de citroen niet te laten vallen.
Beide games stammen natuurlijk af van tikkertje, in feite een veilige, geabstraheerde simulatie van de doodstrijd tussen twee of meer personen, waarvan het me niets zou verbazen als we het al speelden toen we nog in berenvelletjes rondliepen. Latere games voegden extra elementen toe als ballen, spelborden, electronica en CPU’s.
De laatste decennia, ongeveer vanaf Quake in 1996, is de trend dat je via internet tegen elkaar speelt. Dat is tof, omdat er altijd gemotiveerde tegenstanders beschikbaar zijn. Toch voelt ‘local multiplayer’ rijker: omdat je mensen aankijkt, per ongeluk aanraakt en kunt uitschelden met een ironische ondertoon, en dus niet zo hard en naar als het online al snel wordt.
Niet voor niets is de lokale variant weer in opkomst. Dat zie je bij Playful Arts, maar ook bij de Local Multiplayer Picnic die regelmatig in en rond Utrecht wordt georganiseerd. En laatst stak ik wat geld in de Kickstarter van Sportsfriends, een pakketje met vier local multiplayer sportgames, waaronder een afgewerkte versie van Johann Sebastian Joust, dat eind 2013 moet uitkomen voor de PlayStation 3.