T610 is de boodschap

De Nokia N-Gage is groot en rond. Je moet hem haaks op je hoofd zetten om te bellen. Hij past niet in je broekzak. Het was mijn telefoon, een aantal maanden. Sinds kort heb ik een Sony-Ericsson T610 en hij maakt mij een ander mens. Ik ben een beetje aan het lezen in ‘Understanding Media’ […]

De Nokia N-Gage is groot en rond. Je moet hem haaks op je hoofd zetten om te bellen. Hij past niet in je broekzak. Het was mijn telefoon, een aantal maanden. Sinds kort heb ik een Sony-Ericsson T610 en hij maakt mij een ander mens.

Ik ben een beetje aan het lezen in ‘Understanding Media’ van Marshall McLuhan, uit 1964. Zoals ik ’t heb begrepen zei die man zoiets als: media liggen in het verlengde van de mens. Op die manier maken ze ons niet alleen groter, ze veranderen ons ook. ‘The medium is the message,’ zo vatte hij zijn theorie samen; de aard van het medium is van grote invloed op de inhoud.

McLuhan is nu relevanter dan ooit. Internet en mobiele telefoons maken ons meer dan ooit communicatieve, alwetende schepsels.

Maar die T610 dus, die past met gemak in mijn broekzak. Ik schaam me niet als ik hem tegen mijn oor druk. Ik zeg het je: sinds ik mijn T610 heb, grijp ik naar mijn telefoon in situaties waarin ik vroeger een mailtje had getikt. Ik ben dus directer gaan communiceren; misschien kun je zelfs zeggen dat ik een klein beetje socialer ben geworden.

In hartje Utrecht hangt een enorm doek met die geweldige reclame van Hi!, ‘Sms is de boodschap’. Ik ben er nog niet over uit of de makers nou McLuhan in gedachten hadden toen ze die campagne ontwikkelden, maar gelijk hebben ze: in the grand scheme of things gaat het niet om de inhoud van het sms’je, het gaat er om dát je een sms’je stuurt.